La o tura de noapte. Sau zi.
Road ride

La o tura de noapte. Sau zi.

Cateva lucruri utile inainte de a iesi cu noi la o tura.

Esti binevenit! 

La prima iesire cu TdN s-ar putea sa te simti strain si incomfortabil. Sau poate nu stii cum sa reactionezi sau sa iti dai seama ce se intampla. Incotro o luam si cine ce are de facut. Nu e nici o problema. Am strans aici cateva lucruri care iti vor fi de folos. Scopul lor este sa pedalam in siguranta si sa fim eficienti. Exista de asemenea o eticheta a mersului pe bicicleta, care stabileste un nivel minim de respect intre ciclisti si alti participanti la trafic.

De ce sa iesi cu grupul nostru?   

Motive sunt destule, dar mai ales vrem sa socializam, sa fim in siguranta si sa ne mentinem o conditie fizica buna. Si sa fim sanatosi. Cu atat mai mult, daca nu esti din zona, s-ar putea sa ai nevoie de ghid ca sa nu te ratacesti. In plus, fiind parte a unui grup de poti invata lucruri noi, sta de vorba cu ciclisti mai experimentati, si, sincer sa fiu, mie imi pare ca este cel mai bun mod de a intra in lumea celor doua roti – fara motor.

Pregateste-te pentru tura.   

Verifica vremea si traseul propus. Cel mai important lucru este sa ai echipamentul potrivit. De la haine (bunaoara jacheta de ploaie) la bicicleta verifica de la inceput ca ai ce trebuie. Chiar daca noi te putem ajuta cu o pompa sau cu un petec pentru o pana, cu un baton energizant sau un bidon cu apa, e bine sa ai grija de la inceput sa ai toate cele necesare pentru  o cursa de 3-4 ore. Obligatoriu sa ai un telefon mobil, un ID si ceva bani, in caz ca pe traseu apare o pauza de cafea sau alte lichide.

Mergem in linie.   

Cand suntem pe off-road profilul terenului dicteaza, evident, forma grupului si modul in care ne organizam. Pe sosea, insa, e obligatoriu sa pastram o linie si sa respectam regulile de circulatie.  Culmea, acesta este si modul cel mai eficient de a pedala in grup. In zonele rurale mai putin circulate, e posibil sa mergem si in doua linii, dar e important sa tinem grupul compact. Vom avea grija ca in fata sa fie un coleg experimentat si ca plutonul sa fie inchis tot de un ciclist veteran. Nu ne depasim aiurea, nu concuram si nu trecem unul pe langa celalalt! Exceptiile sunt premise pe catarari sau in zone fara cirulatie auto.

Stai aproape.   

Pe langa avantajul social, grupul iti va aduce si alte beneficii. Vom parcurge o distanta mai mare cu efort mai mic, economisind peste 20% din energie! Pentru a beneficia de acest aspect, stai aproape de roata colegului din fata pentru a-i tine trena. Mergi drept pentru a permite colegului din spate sa utilizeze la maxim draftul rotii tale.  Daca la inceput esti stresat si incordat sa stai prea aproape de roata din fata, poti sa te pozitionezi la cam 10 cm in lateral si, cel mai important, nu te uita la roata, ci priveste in fata, stai drept pentru a vedea din timp problemele care pot sa apara pe traseu. E bine de asemenea sa stai aproape de grup chiar si pe catarari, dar daca nu poti tine un ritm prea sustinut, nu iti face griji, ne regrupam in varful catararilor sau la intersectiile importante.

Nu vira brusc!    

Pastreaza directia de mers si o cadenta constanta de pedalat. E important pentru colegul din spate sa aiba incredere sa stea in roata ta si ca nu faci miscari bruste. Sa ai incredere ca nici ciclistul din fata ta nu se va opri brusc fara sa te avetizeze. Vom merge cu o viteza constanta care sa fie comfortabila tuturor participantilor la tura.

Relaxeaza-te!    

Ma refer aici mai ales la relaxarea mentala dar si la partea de sus a corpului tau. Ai nevoie sa nu obosesti de la inceput din cauza incordarii. Cand esti incordat si obosit faci cele mai multe greseli. Tine capul sus si fii atent la ce se intampla in jur. Nu te apuca sa sprintezi!  Obiectivul grupului este – de regula – sa pedalam impreuna. Atacurile sunt o idee proasta, si de cele mai multe ori vor enerva alti membri ai grupului, pentru ca ne pun pe toti in pericol si irosesc inutil energie. Vor fi portiuni in panta, asa ca ai posibilitatea pe catarare sa pui presiune pe tine. Poate ne vom amuza cine ajunge primul la un semn sa o intersectie, dar nu uita sa fii elegant, asta nu e o cursa, si nu ne apucam acum sa stabilim clasamente.

Vorbeste si comunica daca ai probleme.    

Poate esti mai timid, dar daca ai o problema nu ramane de unul singur. Orice problema apare este normal sa ne sprijinim, si nu te vom lasa balta.  Chiar daca ai facut o pana, unii dintre noi te vor ajuta, poate ceilalti vor pedala intr-o bucla pentru a-si pastra incalzirea, dar nu vei ramane singur. Daca esti mai nepriceput cu mecanica, fii modest si cere ajutor, sunt intre noi mecanici experimentati care pot schimba un cauciuc in cateva zeci de secunde. Ajutorul lor este nepretuit pentru toti si va economisi timp valoros pentru toti membrii grupului. Daca altcineva are probleme, tehnice sau de alt fel, spune asta celor din fata. Informatia trebuie sa ajunga pana la primul ciclist, iar grupul se va reorganiza, ajustand viteza sau regandind traseul. Daca ne-am pierdut unii de ceilalti s-ar putea sa ne ia o vesnicie pana ne regrupam. Asa ca, striga cand ai ceva important de transmis.

Alte informatii importante 

Masini care vin cu viteza sau parcate aiurea, pete de ulei, animale si multe altele sunt pericole imediate pentru biciclisti. Un avertisment  este intotdeauna binevenit. Daca auzi strigate este foarte posibil sa fie unul dintre aceste obstacole pe traseu, asa ca fii atent la problemele ce pot sa apara.

Cand un ciclist se opreste ridica mana in aer. Cand schimba directia indica asta cu mana. Arata cu mana in jos cand apar gropi, sticle, pietre si, niciodata nu le ocoli brusc.

Nu uita ca trebuie sa ne simtim bine.    

Dozeaza-ti energia si, daca ai posibilitatea, bucura-te de natura si de aerul curat din jurul nostru. Suntem politicosi, nu lasam gunoaie in jurul nostru si ne bucuram cand altii ne invidiaza pentru ca avem sanatatea si timpul liber necesare unei ture pe bicicleta. Nu e interzis sa razi, ba din contra, credem ca suntem un grup vesel. Daca vrei sa spui sau sa te bucuri de o gluma buna, cel mai usor este sa citesti si – daca poti – sa respecti “regulile”, asa cum o facem si noi. Stim sigur ca pe noi ne motiveaza, si daca vrei sa participi in mod constant la iesirile noastre fii atent la #5. Iti va fi de folos.

 

Leave a Reply